Jazz Meets World 2017, Mezinárodní festival jazzového piana / koncerty / březen - květen 2017
Jazz Meets World 2017
TAMARA OBROVAC QUARTET (Chorvatsko)
Tamara Obrovac - zpěv
Matija Dedić - klavír
Žiga Golob - kontrabas
Krunoslav Levaćić - bicí
15.03.2017 od 19:30
Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám 1/23, Praha 2
Komponující vokalistka a flétnistka Tamara Obrovac z chorvatského města Puly je jednou z nejpůsobivějších umělců na chorvatské hudební scéně. V minulých několika letech se stala velmi populární díky vlivu istrijského folku, kreativní to inspiraci jejích skladeb.
Istrie je překrásná chorvatská krajina na severu Jadranského poloostrova, zvláštní svou hudební tradicí a nářečím. Tamara píše básně v lokálním nářečí a zpívá ve starodávném dávno zapomenutém istrijském dialektu.
Tamara Obrovac Quartet spojuje dovedně a nenásilně prvky jazzu, istrijskou a středomořskou lidovou muziku a mnohé prvky moderní hudby. Naprosto originální a autochtonní hudba kvarteta přesahuje časové i zeměpisné hranice, čímž se stává univerzálním uměleckým vzkazem, který dělá z Tamary Obrovac výjimečnou umělkyni s vlastním unikátním muzikálním výrazem.
HAZMAT MODINE (Spojené státy)
Wade Schumann - diatonická harmonika, kytara, banjitar, zpěv
Erik Della Penna - zpěv, banjo, kytara
Reut Regev - trombon
Joseph Daley - suzafon
Tim Keiper - bicí, perkuse
Steve Elson - baryton a tenorsaxofon, klarinet, duduk, flétna
Michael Gomez - akustická a elektrická kytara, banjitar, steel kytara
Pamela Fleming - trubka, křídlovka
19.03.2017 od 19:30
Divadlo u hasičů, Římská 45, Praha 2
Hazmat Modine čerpá z bohatého podhoubí americké hudby od 20. a 30. let až do 50. let a počátku 60. let, mísí prvky raného bluesu, swingu, neworleanského R & B a jamajského rocksteady. Složení kapely napovídá o metodice Hazmatu. Schumanova kytara, diatonická harmonika a intenzivně zemitý zpěv udávají tón. Hutná baterie zvuků – tuba, harmonika, trubka, křídlovka, trombon, tenor- a barytonsaxofon, pikola a duduk, banjo, mandocello a havajská kytara – hledá strukturální a melodické vnější hranice pečlivě utkaných skladeb Hazmatu, zatímco kytary a bicí uzemní groove a akusticky je okoření.
HADAR NOIBERG TRIO (Izrael)
Hadar Noiberg - flétna
Tal Mashiach - kontrabas
Daniel Dor - bicí
21.03.2017 od 20:00
Stop Time, Krakovská 19, Praha 1
Hadar Noiberg (nar. 1982) - flétnistka, skladatelka a aranžérka, od svého příjezdu do NYC v jednadvaceti letech ovládla svým působením žánry kubánské, jazzové a world music. Způsob, kterým transcenduje své kořeny Středního východu a nechává žánry hladce splynout, ji charakterizuje jako vysoce kvalifikovanou novátorku. Hadar začala s kariérou v útlém věku jako klasická interpretka, hrála a jezdila na turné s Young Philharmonic Orchestra a studovala na Akademii múzických umění v Tel Avivu u flétnisty Yossi Arnheima (prvního flétnisty Izraelské filharmonie). Později se dostala na City College v New Yorku, kde obdržela bakalářský titul v oborech flétna a skladba, jejím učitelem byl význačný skladatel David Del Tredici. Hadar dostala v roce 2007 význačné ocenění za její skladatelské umění od nadace ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers). Při návštěvě Prahy v roce 2015 ji doprovodil další z řady izraelských mladých kontrabasistů Or Baraket a zkušená americká bubenice Allison Miller.V březnu 2017 ji bude doprovázet Daniel Dor na bicí a Tal Mashiach na kontrabas.
EMIL BRANDQVIST TRIO (Švédsko/Finsko)
Emil Brandqvist - bicí
Tuomas A. Turunen - klavír
Max Thornberg - kontrabas
22.03.2017 od 19:30
Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám 1/23, Praha 2
Během posledních několika let dokázal bubeník Emil Brandqvist ze švédského Göteborgu, že patří mezi evropskou jazzovou špičku; jeho trio hraje pokojné, barvité, jímavé melodie. Spolu s pianistou Tuomasem Turunenem z Finska a kontrabasistou Maxem Thornbergem ze Stockholmu tvoří výborné skandinávské trio, které přes veškeré své nordické kořeny dokazuje, že má blízko k takovému jazzu, který proslavila slavná tria v USA. Jejich koncert září solidními skladbami, ustáleným soundem, na kterém rozhodně trio předvádí, co umí.
SHAI MAESTRO TRIO (Izrael/Peru)
Shai Maestro – piano
Jorge Roeder – kontrabas
Ziv Ravitz – bicí
27.03.2017 od 19:30
Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám 1/23, Praha 2
Klavírista Shai Maestro se narodil 1987 v Izraeli. Na klavír začal hrát v pěti letech. Obdržel plné stipendium na pětitýdenní letní program od Berklee College, a to hned dva roky po sobě. Dvakrát (v letech 2002 a 2003) uspěl v mezinárodní soutěži jazzových souborů „Jazz Signs“. Od roku 2006 do roku 2010 doprovázel na cestách renomovaného kontrabasistu Avishaie Cohena.
V současné době sídlí Maestro v New Yorku a dobývá si uznání mezi vrstevníky i pozornost médií. Pravidelně vystupuje s nejlepšími jazzmany v mnoha jazzových klubech a koncertních sálech, úspěch má i s klasickými recitály. Koncertuje po celém světě jako sólový klavírista. Měl možnost vystoupit se světově uznávanými hudebníky, mezi nimiž byli mimo jiných také Jimmy Green, Jorge Rossy, Myron Walden, Ari Hoenig, Gilad Hekselman, Jonathan Blake, Harish Rhagavan, Mark Guiliana, Edward Perez, Anthony Hart a Diego Urcola.
Shai Maestro se v roce 2007 zúčastnil 12. Mezinárodního festivalu jazzového piana – sólové recitály v Praze.
V triu ho doprovodí jeho stálí spoluhráči Jorge Roeder na kontrabas a Ziv Ravitz na bicí a v Praze to bude jejich páté vystoupení.
MARIUS NESET BAND (Norsko)
Marius Neset – saxofony
Ivo Neame – piano
Michael Janisch – kontrabas
Anton Eger – bicí
28.03.2017 od 19:30
Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám 1/23, Praha 2
V Norsku narozený (2.1.1985), v Kodani žijící saxofonista Marius Neset vydal v dubnu 2011 své debutové album Golden Xplosion, jímž se tento saxofonista a skladatel stal jedním z nejdiskutovanějších přírůstků na evropské jazzové scéně. Terje Mosnes (Dagbladet) jej označil za nejtalentovanějšího norského saxofonistu po Janu Garbarkovi šedesátých let.
Marius oslňuje publikum po celé Evropě příkladnou technikou, energickou tvořivostí, představivostí a virtuozitou na tenor- a sopránsaxofon. Jeho následující alba - Birds (2013) a velkoansámblový projekt s Trondheim Jazz Orchestra pod názvem Lion (2014) prokázaly, že Neset se stává jednou z největších mladých jazzových hvězd. Má za sebou několikaleté turné, včetně vyprodaných vystoupení na některých z nejprestižnějších evropských festivalů včetně North Sea Jazz, Stuttgart Jazzopen a Kongsberg Jazzfestival. Na začátku roku 2015 vydal album Pinball, které bude tvořit stěžejní část jeho pražského vystoupení.
DORANTES & GARCIA-FONS DUO (Španělsko/Francie)
Dorantes - piano
Renaud Garcia-Fons - kontrabas
02.04.2017 od 19:30
Divadlo u hasičů, Římská 45, Praha 2
Flamencový pianista Dorantes navšívil Prahu již dvakrát a to s triem (6.5.2014 v Divadle u hasičů v rámci JMW 2011) a i sólově (8.11.2014 v rámci 19. MFJP). Tentokrát ho doprovodí francouzský virtuóz na kontrabas Renaud Garcia-Fons.
Střetnutí dvou špičkových výjimečných umělců známých svou virtuozitou a ikonoklastickým talentem prolamovat mezižánrové bariéry. Když skvělý basista a dobrodruh moderního jazzu, Renaud Garcia-Fons se spustí s mistrem flamenca, pianistou Dorantesem, proběhne plodný a skvostný dialog na vrcholcích muzikálnosti. Plný latiny a vůně středomoří, jejich inspirace a zřejmé spoluúčasti - flamenca: malaguena, bulería, rondena a soleá pozměněné nekonvenční působivostí a oslňující jasností, střídavě delikátní a plné života. Vzrušující a vášnivá vrcholná konverzace.
Dorantes - pianista z Andaluzie navazuje na své cikánské kořeny, odjakživa spojené s kytarou. Jeho hudba zahrnuje víc než pouhé flamenco, pracuje s improvizací a jazzem.
Renaud Garcia-Fons je francouzský kontrabasista, který jedinečným kontrabasovým soundem ve svých albech „Arcoluz“ a „Linea del sur“ probádal oblasti flamenca.
Na albu „Sin Mour“ přizval Dorantes Garcia-Fonse k účasti na dvou skladbách. Mají už za sebou „Paseo a Dos“, poslední společné duové album s Garcia-Fonsem. Teď zrovna spolupracují společně na dalším společném albu. Dorantes užívá flamenco jako výchozí bod a hlavní myšlenku, ale také svůj zvučný projev blokuje a obohacuje výbuchy jazzu nebo pikantního kubánského vlivu s ohromujícím účinkem.
PATRICIA BARBER TRIO (Spojené státy)
Patricia Barber - piano a zpěv
Patrick Mulcahy - basa
Nate Friedman -bicí
04.04.2017 od 19:30
Divadlo u hasičů, Římská 45, Praha 2
Patricia Barber se narodila na předměstí Chicaga. Její otec, Floyd „Shim” Barber, hrál na saxofon v orchestru Glenna Millera. Začala v 6 letech hrát na klasické piano, ale než dokončila školu v Iowě, propadla jazzu. Na univerzitě však studovala klasickou hudbu a psychologii. Nakonec, ještě před ukončením studia, se rozhodla, že bude pokračovat ve stopách svého otce. Vrátila se do Chicaga a v roce 1984 vystoupila s koncertem, který ji a místo, kde se koncert odehrával, dostal na americkou jazzovou mapu: pětkrát v týdnu hrála v intimní atmosféře Gold Star Sarine baru, kam se vešlo jen 60 lidí a scházelo se tam vysoce kultivované publikum. Reputaci získala po úspěchu na Chicago Jazz Festivalu (1988), North Sea Jazz Festivalu v Holandsku (1989), a po debutu na labelu Premonition („A Distortion Of Love” 1992 a „Café Blue” 1994). V té době začala hrát v legendárním chicagském jazzovém klubu Green Mill. Pokud není na turné, vystupuje tam každé pondělí. V polovině 90.let se vrátila ke studiu a dnes je promovanou jazzovou pedagožkou. Pravidelně pořádá master classes jak doma tak v zahraničí. Nepřestala nahrávat, prodala 120000 alb „Modern Cool” (Premonition). Následující nahrávka „Nightclub” vzbudila pozornost labelu Blue Note Records, v roce 1999 začaly distribuovat její CD a byl to začátek unikátního partnerství. Od roku 2002 má Barber exklusivní smlouvu s Blue Note, nahrála tři alba. V posledních letech vydala na vlastním labelu dvě alba nahraná v Green Mill. V roce 2013 debutovala u Concord Jazz albem „Smash”, které podle kritiků nemá konkurenci. V roce 2016 zahájila Ear Taxi New Music Fest v Chicagu.
Patricia Barber si zajistila místo v historii jazzu. Mezi jejími současníky jenom Cassandra Wilson zvládla srovnatelně alchymii nových a starých standardů a pouze Diana Krall má odpovídající kombinovaný appeal jaký má zvláštní hlas a dokonalé piano Patricie Barber.
TINSHOM TRIO (Izrael)
Nitai Hershkovits - zpěv, elektronika, piano, klávesy
Rejoicer - loops, elektronika, klávesy
Eyal Talmudi - saxofon, klarinet
23.04.2017 od 19:30
Divadlo u hasičů, Římská 45, Praha 2
Brilantní izraelský pianista Nitai Hershkovits, českému publiku dobře známý díky spolupráci s Avishaiem Cohenem, přijíždí do Čech poprvé jako frontman vlastního tria. Přiváží nejen své hudební kolegy, Rejoicera a Eyala Talmudiho, ale také své debutové sólové album I Asked You A Question.
Po boku slavného kontrabasisty strávil Hershkovits čtyři roky, během kterých natočili uznávaná alba Duende (2012), Almah (2013) a From Darkness (2015). Na podzim před dvěma lety oznámil Hershkovits odchod na sólovou dráhu, přestěhoval se do USA a nedlouho před svými osmadvacátými narozeninami si nadělil první samostatnou desku. Na žánrově pestré nahrávce vzniklé mezi New Yorkem a Tel Avivem se Nitai ukazuje také jako zdatný klarinetista, zpěvák, textař a skladatel.
Kolaborace Hershkovitse a Rejoicera začala právě díky debutu, na němž společně kráčeli územím samplů a elektroniky. K dvojici se připojil jedinečný multiinstrumentalista Eyal Talmudi známý z projektů Balkan Beat Box nebo Oy Division. Pohybují se od jazzu, folkloru k progresivní hudbě, aniž by se oprostili od volné improvizace a chytlavých melodií. V Praze se Eyal Talmudi představil i s duem Malox.
Nitai Hershkovits hrál v Praze též sólově na 17. ročníku Mezinárodního festivalu jazzového piana v roce 2012.
AMC TRIO & ERIC MARIENTHAL (Slovensko/USA)
Peter Adamkovič - klavír
Martin Marinčák - kontrabas
Stanislav Cvanciger - bicí
hosté:
Eric Marienthal - saxofon
Samuel Marinčák - kytara
26.04.2017 od 19:30
Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám 1/23, Praha 2
Eric Marienthal začal svou profesionální kariéru v roce 1980 se známým trumpetistou z New Orleansu Al Hirtem. Po návratu do Los Angeles se stal členem Elektric Bandu Chicka Corey, pokračoval s umělci jako Elton John, Barbra Streisand, Billy Joel, Stevie Wonder, Dionne Warwick, Burt Bacharach, Aaron Neville, Johnny Mathis, Dave Grusin, Lee Ritenour, George Duke, David Benoit, The Rippingtons, The Gordon Goodwin Big Phat Band, Patti Austin, Lou Rawls, David Lee Roth, The Yellowjackets, BB King, Ramsey Louis, Patti Labelle, Olivia Newton-John, a mnoho dalších.
Spolu s ním se představí prešovské AMC trio. Společná kariéra těchto tří hudebníků začíná v roce 1993, kdy se jako začínající hudebníci rozhodli zúčastnit soutěže mladých jazzových skupin. V této soutěži získali jednu z hlavních cen a to byl pro ně vynikající začátek. Postupně se AMC trio orientuje výhradně na interpretaci autorské hudby, pod kterou se podepisují všichni členové. Ve svých kompozicích často překračuje rámec zažitých jazzových postupů a sahá i po mimojazzových hudebních zdrojích. Velký důraz klade na melodičnost skladeb. Hudba AMC tria čerpá z různorodosti a elegantní zpěvnosti předkládaných témat inspirovaných například i populární hudbou, nebo nápěvy z východoslovenského folklóru.
AMC trio není triem jednoho lídra, ale triem tří rovnocenných členů, jejichž vzájemná odlišnost se spojuje do vyváženého celku. Trio během své existence spolupracovalo s mnoha hosty.
S AMC Triem a Ericem Marienthalem vystoupí na kytaru Samuel Marinčák, syn kontrabasisty Martina Marinčáka.
ITAMAR BOROCHOV QUARTET(Izrael/USA)
Itamar Borochov - trubka
Michael King – klavír
Avri Borochov – kontrabas
Jay Sawyer – bicí
02.05.2017 od 19:30
Nuselská radnice, Táborská 30, Praha 4
V Izraeli narozený brooklynský trumpetista a skladatel Itamar Borochov je pojítkem mezi Manhattanem a severní Afrikou, moderním Izraelem a starověkou Bucharou, tradicí Středního východu a country blues. Kdekoliv se ocitne, přináší s sebou unikátní sound. Hledání vlastních kořenů ho přivedlo od jazzu k rostoucí zálibě v arabské a panafrické hudební vytříbenosti – přirozené sadě zvuků pro skladatele trumpetistu, který vyrostl v Jaffě, městě s integrovaným muslimským, židovským a křesťanským obyvatelstvem.
Po spolupráci s takovými legendami jako Curtis Fuller a Candido Camero a po aranži a koprodukci glorifikované world music senzace Yemen Blues, vydal se Borochov vlastní cestou. Jeho kritiky oceněná debutová nahrávka „Outset” (2014) se dostala na žebříček New York City Jazz Record’s Best of 2014 a jeho další album „Boomerang” byl vybrán jako „překvapení měsíce” Jazz Magazinem. Okouzlující sound a virtuózní hudební interpretace uchvacují posluchačstvo na celém světě.
Borochov vystupoval mezinárodně na prestižních scénách a festivalech v Lincoln Center (NY), Kennedy Center (Washington DC), Summer Stage - Central Park (NY), Roskilde Festival (Dánsko), Ethno Port Festival (Polsko), Montreal Jazz Festival, Moscow Jazz Festival a dalších. Zúčastnil se důležitých konferencí jako APAP, Babel Med, Womex a Jazzahead.
LESZEK ŻĄDŁO & EMIL VIKLICKÝ DUO (Polsko/Německo/Česko)
Leszek Żądło - sopran-/tenorsaxofon, flétna
Emil Viklický - piano
04.05.2017 od 19:30
Chodovská tvrz, Ledvinova 86/9, Praha 4
Setkání dvou veteránů evropského jazzu, 72 letého, v Německu žijícího polského saxofonisty a flétnisty Leszka Żądła a 68 letého českého pianisty Emila Viklického.
Leszek Żądło, narozen v Krakově 1945, je polský jazzový sopran-/tenorsaxofonista a flétnista, skladatel a univerzitní učitel.
Hudbu studoval v Krakově, Vídni a Štýrském Hradci. V 60. letech, už jako jazzový hudebník z Krakova, se dostal do Vídně, kde založil International Quartet. Koncem 60. let se připojil ke skupině improvizujících umělců z Muzikhochschule Graz, kde se setkal se švédským trombonistou Eje Thelinem.
Od počátku 70. let byl členem jak ORF bigbandu, tak sexteta Ericha Kleinschustera. Vystupoval také s Dexterem Gordonem, Friedrichem Guldou, Dusko Goykovichem a Michałem Urbaniakem. V Leszek Zadlo Ensemblu hráli trumpetista Johannes Faber a pianista Bob Degen. (V této skupině v současnosti hrají Bill Elgart a Paulo Cardoso.)
Leszek Żądło vystupoval také s Ali Haurand's European Jazz Quintetem spolu se saxofonisty Alanem Skidmorem a Gerdem Dudkem.
S Vladislavem Sendeckim, Bronisławem Suchankem a Januszem Stefańskim vznikl 1983 Polski Jazz Ensemble. Leszek Żądło hrával často v kostelech s varhaníkem Clausem Bantzerem v produkci Joachima Ernsta Berendta (Südwestfunk). Dalšími spolupracovníky byli: Klaus Weiss, Volker Kriegel, Bobby Star, Rimona Francis, Günter Lenz, Michael Naura, Werner Pirchner, Chris Beier, Rainer Glas a Bireli Lagrene. Jako sólista hostoval v četných bigbandech, jako byl Experimentin Berlin s Thadem Jonesem, Slidem Hamptonem a Martinem Schrackem. Pomáhal také s formováním big bandů Norddeutscher Rundfunk, Westdeutscher Rundfunk a RIAS.
Leszek Żądło vyučuje od roku 1986 na hudební univerzitě ve Würzburgu, kde byl jmenován profesorem v roce 2003.
Emil Viklický, pianista, skladatel, aranžér, leader jazzových formací, narozen 23. 11. 1948, Olomouc. Po vojenské službě působil již jako profesionální umělec v souboru Linha Singers, pak své aktivity na dlouhou dobu spojil s ryze jazzovým ansámblem Karla Velebného SHQ (1974–89, tj. do Velebného smrti 1989). Během této doby hrál s různými soubory (byl např. členem jazzrockové skupiny Energit, s níž nahrál mj. stejnojmennou LP; s leadrem Energitu, kytaristou Lubošem Andrštem, vystupoval i v akustickém duu) a v příležitostných formacích vlastních. Novou etapu ve Viklického vývoji jako pianisty, leadera, hlavně však skladatele znamenalo album V Holomóci městě, které zaznamenalo velmi pozitivní ohlas u jazzové veřejnosti a kritiky (album mj. získalo cenu Supraphonu 1979). Viklickému se zde podařilo spojit standardní moderní jazzový projev s inspiracemi z hudby jeho moravského regionu, tak jak to předznamenaly ve světovém jazzu např. výboje Milese Davise či Wayna Shortera na poli fúzí různých etnických vlivů a moderních skladatelských postupů. Další důležitý vklad do umělecké dráhy Viklického vnesl jeho studijní pobyt na prestižním jazzovém učilišti Berklee College v Bostonu (1977–78). Tam si Viklický prohluboval zejména své znalosti kompozice a aranžmá (u Herba Pomeroye, Grega Hopkinse, Mike Gibbse ad.), což se projevovalo ve skladbách pro školní soubory a vystoupení. Svůj americký pobyt využil i k vystupování v jazzových klubech v Bostonu (kluby v Roxbury´s George King, Buster Williams, na okolních universitách a zejména čtyřměsíční působení ve Velvet Hammer na Cape Cod, kde s ním hráli Jerry Bergonzi, Santi Debriano, Greg Hopkins) a New Yorku (tam Sam Jones, Mel Lewis, Ted Dunbar, Joe Newman, Victor Lewis ad.). Tyto inspirace se promítly do alba Okno, vydaného již doma, v němž spolupracoval se svými bývalými bostonskými spolužáky. Album patří do sféry elektrického jazzu a funku, podíleli se na něm Bill Frisell (kytara), Kermit Driscoll (baskytara), Vinton Johnson (bicí), v jedné skladbě i Jan Beránek (housle). Stejné obsazení se uplatnilo i na dalším albu Dveře, jehož druhou stranu tvořila sólová nahrávka vlastní skladby Suita pro klavír č. 2 (spojení starších skladeb Kasace pro vítr a déšť, Bazalička, Edwardian, Dveře a Zasněný gepard). Následovaly další nahrávkové projekty: živá nahrávka s SHQ Parnas (zde Viklického skladba Blahé paměti), Spolu – Together (s americkým černošským klavíristou Jamesem Williamsem, zde Viklického pocta jazzovému pianistovi Billu Evansovi, jednomu z jeho vzorů, ve skladbě Blue In Dark Green).
ALLAN HARRIS BAND (Spojené státy)
Allan Harris - zpěv/kytara
Miki Hayama - piano
Paco Perera - kontrabas
Shirazette Tinnin – bicí/cajon
09.05.2017 19:30
Nuselská radnice, Táborská 30, Praha 4
Allan Harris (narozený 1956 v Brooklynu) je mnohokrát oceněný harlemský jazzový zpěvák, kytarista a skladatel. Poutavý entertainer Harris svým eklektickým přístupem vychází ze širokého spektra hudby, kterou poznal v Brooklynu a Harlemu. „Moje nové album je odezvou na hlasy a atmosféru, které formovaly můj umělecký růst. Když jsem dával tyto melodie dohromady, vycházel jsem pouze z mých vzpomínek z mládí na muziku, lidi a zážitky.” V roce 2016 vydal jedenácté album Nobody's Gonna Love You Better vzápětí po nadšených recenzích předchozího alba Black Bar Jukebox z roku 2015. Harrisův repertoár zahrnuje originály, dvě perly z amerických evergreenů, pár jazzových klasiků a hity z Jimi Hendrixe, Steely Dana a Spiral Staircase v novém hávu. Harris vzdává patřičný hold těm, kteří ho inspirovali k jeho vlastnímu vysoce individuálnímu podání a jimiž konkrétně byli Ray Charles, Nat „King” Cole a Eddie Jefferson. Alba jsou sbírkou standardů a originálů, směsicí stylů a žánrů – soulu od Raye Charlese po Lutheara Vandrosse, swingových standardů s typickou elegancí Franka Sinatry-Tonyho Bennetta, balad evokujících Nata „King” Colea.
Allan Harris demonstruje svou obrovskou univerzálnost v celém rozsahu a vysoce kreativní hudební vizi. Swingující jazz, bohatý R&B, okázalé balady, kvílející rock, hřímající blues a dokonce dotek hravé Brazilie jsou vetkány v bezešvý goblén hudební odyssey. Svým hluboce rezonujícím barytonem/tenorem, který je oduševnělý, bohatě expresivní a bezchybný jak v intonaci tak ve frázování, staví Harris na odiv naprostou jistotu a dokonalost v každé spojitosti.
VOŁOSI (Polsko)
Krzysztof Lasoń - housle
Zbigniew Michałek - housle
Jan Kaczmarzyk – viola, gajdy
Stanisław Lasoń - violoncello
Robert Waszut - kontrabas
20.05.2017 od 19:30
Domovina, Na Maninách 1525/32a, Praha 7
Vystoupení skupiny VOŁOSI v roce 2010 na folkovém festivalu „Nowa Tradycja“ Polského rozhlasu jim vyneslo spoustu ocenění. V roce 2011 potvrdili svůj úspěch vítězstvím v soutěži Grand Prix Svetozára Stračiny o nejlepší skladbu Evropy v kategorii World Music, organizované Evropskou vysílací unií. Jejich první album (2012) se dostalo mezi TOP20 v evropském žebříčku.
Na celém světě se setkávají se spontánním nadšením posluchačů, a dostávají velmi pozitivní hodnocení kritiků. Jejich koncerty jsou vysílány na 2. a 3. programu Polského rozhlasu, na BBC a německé WDR3.
Kritici se všeobecně shodují, že skupině VOŁOSI se podařilo dosáhnout jedinečného a originálního nezařaditelného hudebního stylu. Překročením mezí smyčcových nástrojů vytvářejí hudbu, kterou lze popsat jako veskrze moderní a atraktivní pro současného posluchače – s kořeny v Karpatech, ale zároveň s rysy jazzové improvizace nabité rockovou energií a plnou emocionálního obsahu.
Tento způsob hraní oceňují jak rockoví nadšenci, tak i návštěvníci prestižních koncertních sálů, milovníci word music a členové královských rodin.
GEORGE MRAZ & CAMILLA MRAZ TRIO WITH ANTHONY PINCIOTTI(Spojené státy)
George Mraz - kontrabas
Camilla Mraz - piano
Anthony Pinciotti - bicí
30.05.2017 19:30
Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám 1/23, Praha 2
Basista George Mraz, pianistka a vokalistka Camilla Mraz a bubeník Anthony Pinciotti hrají a komponují zcela unikátní hudbu, vzrušující, budící úžas technickou vynalézavostí světové úrovně a inspirační lyričností.
George Mraz začínal s houslemi v sedmi letech a s jazzem na střední škole. Studoval hru na basu na pražské konzervatoři v letech 1961-1966. Už tehdy hrál a nahrával s top jazzovými skupinami v Praze. Po studiích odešel do Mnichova a hrál v klubech po celém Německu a střední Evropě s hudebníky jako Benny Bailey, Carmel Jones, Leo Wright, Mal Waldron, Hampton Hawes, Jan Hammer, Clifford Jordan a další.
V roce 1968 dostal stipendium na Berklee College of Music v Bostonu. Tam doprovázel v jazzklubech mezi jinými umělce jako Clark Terry, Herbie Hancock, Joe Williams a Carmen McRae. V zimě 1969 mu zavolal Dizzy Gillespie, aby se připojil k jeho skupině v New Yorku. Po několika týdnech s Dizzym se rozjel na dvouleté turné s Oscarem Petersonem. Poté pracoval šest let s Thad Jonesem / Mel Lewis Orchestrem. Koncem 70.let byli jeho zaměstnavateli Stan Getz, New York Jazz Quartet, Zoot Sims, Bill Evans, John Abercrombie, zúčastnil se několika turné s Phillip Morris All Stars, a přes deset let cestoval s Tommy Flanaganem. Potom ho angažovali Joe Henderson, Hank Jones, Grand Slam (Jim Hall, Joe Lovano, Lewis Nash), Directions In Music s Herbie Hancockem, Michael Brecker a Roy Hargrove, Mc Coy Tyner, Joe Lovano a Hank Jones, Manhattan Trinity a mnozí jiní.
Vlastní kvarteto založil společně s pianistou Richie Beirachem, bubeníkem Billy Hartem a lyrickým tenorem Richem Perrym, měl i trio bez klavíru s Perrym a Joey Baronem a další kvarteto s Davidem Hazeltinem.
„George zahraje vždy přesně tu správnou notu, kterou chcete slyšet”, říká Beirach, a „hraje na basu, jako by byla jeho vynález.” A dělá to, aniž by na sebe přitahoval pozornost, a ačkoliv jeho přítomnost jde těžko zatajit, jeho smysl pro to, co je přiměřené, je tak jistý, že prostě není vidět.
George Mraz nahrával společně s umělci a orchestry jako Oscar Peterson, Tommy Flanagan, Roland Hanna, Hank Jones, Charles Mingus, Thad Jones/Mel Lewis Orchestra, NYJQ, Lionel Hampton, Woody Herman, Toshiko Akioshi, Kenny Drew, Barry Harris, George Cables, Tete Montoliu, Jimmy Rowles, Kenny Barron, Larry Willis, Richie Beirach, McCoy Tyner, Adam Makowicz, Jimmy Smith, Stan Getz, Zoot Sims, Pepper Adams, Art Pepper, Warne Marshe, Phil Woods, Grover Washington Jr., Archie Shepp, Dave Leibman, Joe Lovano, Jim Hall, John Abercrombie, Kenny Burrell, Larry Coryell, Dizzy Gillespie, Chet Baker, Art Farmer, Jon Faddis, Jimmy Knepper, Bob Brookmeyer, Jon Hendricks, Carmen McRae, Helen Merrill, Elvin Jones a mnoho dalších.
Jeho vlastní alba jsou: „Catching Up” u ALFA Records Jazz, „My Foolish Heart”, „Bottom Lines”, „Duke’s Place” a „Morava”, všechny vydané u Milestone Records. Nahrávka Kvarteta George Mraze „Jazz at Prague Castle” vyšla u Multisonic (2012) a CD George Mraze a Davida Hazeltinea „Your Story” u Cube-Metier.
Camilla Mraz - pianistka, vokalistka, skladatelka je nedílnou součástí mezinárodní hudební scény již více než 20 let. Objevila se na mnoha významných jazzových festivalech, v koncertních sálech a klubech po celém světě. Camilla spolupracuje také se svým manželem, žádaným jazzový basistou Georgem Mrazem. Jejich domovem je dnes New York.
Česká rodačka si už ve čtyřech letech zamilovala piano. Začala komponovat v pěti letech. Na Pražské konzervatoři studovala hru na piano u Michala Rezka. V Německu pak získala titul na Hudební jazzové akademii v oborech kompozice, jazzové piano a zpěv. Vliv na ni měl styl jazzového pianisty 60.let Paula Bleye i klasická hudba.
Jako skladatelka komponovala hudbu k několika filmům. Žila v Evropě, ale zaměstnávala ji vrcholná filmová a televizní studia nejen pro její hudební ale i herecký talent. Naposledy ve filmu, který se natáčel v New Yorku (v lednu 2014), předvedla svou vokální způsobilost v roli jazzové legendy Blossom Dearie.
V posledních deseti letech cestovala a nahrávala s vlastními kapelami po Evropě a Asii. Vydala 12 CD s vlastní od srdce jdoucí hudbou v pianovém sólu i s kapelami.
Camilla Mraz nabízí fascinující, kritiky oceňovaný, hudební zážitek. Její sound oslovuje nové publikum posluchačů, kteří neví, co je to jazz. Její hudba je srozumitelná a přístupná, složitost nevytváří komplikované vrstvy notového záznamu, nýbrž několikanásobné vrstvy emocí, které přitahují představivost milovníků hudby na celém světě.
Posledních dvacet let se pohybovala v zahraničí, na turné nebo na pozvání a vystupovala nebo nahrávala s jazzovými ikonami, jako George Mraz, Al Foster, Matt Wilson, Lew Soloff, Anthony Pincciotti, abychom jmenovali alespoň některé. Její mezinárodní vystoupení na koncertních a festivalových scénách zahrnují Kennedy Center, Lincoln Center, Montreux, Burghausen, The Gilmore, Spoleto Arts, Montreal, Monterey, North Sea, Stuttgart, Pori, San Francisco, Ottawu, Záhřeb, Perth, Brisbane, Rouen, Cannes, Sardinii, Rochester, Wigan, Poznan, Estoril, Palermo, Inverness, Cor. V Durbanu a Johannesburgu v Jižní Africe s velkým symfonickým orchestrem. Její turné ji zavedla do Německa, Rakouska, Srbska, Polska, Švýcarska, Rakouska, Itálie, Chorvatska, Francie, Belgie, Česka, Nizozemska, Norska, Švédska, Dánska, Řecka, Austrálie, Japonska, Španělska, Portugalska, Jižní Afriky, Anglie, Irska, Skotska, Kanady a USA.
Athony Pinciotti je dynamický, inovativní bubeník, který se dobře vyzná v jazzu, rocku a world music. Bydlí v New Yorku, spolupracoval s hudebníky, ke kterým patří: James Moody, Dr. Lonnie Smith, John Abercrombie, Joe Lovano, Randy Brecker, Ira Sullivan, Kenny Werner, Mose Allison, Lew Tabackin, John Patitucci, Jim Hall, Bob Mintzer, Renee Rosnes, George Garzone, Frank Foster, Benny Golson, George Mraz, Houston Person, Toninho Horta, Jerry Bergonzi, Lynne Arriale, Gary Bartz, Rufus Reid, Vic Juris, Dave Liebman, Kenny Barron a Sheila Jordan a mnoho dalších.
Anthony projevil hudební vášeň už ve věku dvou let, kdy objevil bicí. Ve třinácti začal hrát profesionálně na Středozápadě Spojených států (Indiana, Iowa a Illinois), spolupracoval s mnoha středozápadními jazzovými velikány labelu Motown. V šestnácti začal Anthony pracovat s velkým multiinstrumentalistou Irou Sullivanem, stal se jeho bubeníkem a přesídlil do Miami. Tam mu bylo nabídnuto plné hudební stipendium a Anthony navštěvoval krátce Univerzitu v Miami. V roce 1994 se přestěhoval do Chicaga, kde se brzo stal velice vyhledávaným bubeníkem jazzmany, kteří tam byli na turné. Kromě toho, že vystupoval v roli žádaného sidemana, vedl několik úspěšných skupin s členy z AACM a Art Ensemble of Chicago. V roce 1998 se Anthony přemístil do New Yorku, kde začal spolupracovat a jezdit na mezinárodní turné s mnoha skvělými muzikanty newyorkské jazzové scény. Zahrál si na mnoha z nejznámějších pódií a na festivalech po celém světě a objevil se na četných nahrávkách.
Anthony se velmi angažuje ve výuce a mentoringu. Pořádá kliniky a mistrovské kurzy po celém světě, vyučuje na NYU, CUNY a New School for Jazz and Contemporary Music. Díky lásce k hudbě, meditaci a metafyzice, objevil Anthony léčivou sílu hudby, bubnování a vibrací. Začal s healingovými bubnovými lekcemi a zvukovými meditacemi pro lidi každého věku a dnes má klienty po celé zemi. Je ženatý, má syna a bydlí v Brooklynu.
Mezinárodní festival jazzového piana
MARC CARY (Spojené státy)
Marc Cary - piano sólo
24.04.2017 od 19:30
Rudolfinum, Sukova síň, Alšovo nábř. 12, Praha 1
Jeden z nejlepších pianistů současné doby. Jeho muzika má mnoho dimenzí, Cary prošel všechny kouty světa, kde nepřetržitě hledal svou hudební identitu.
Marc Cary se narodil 1967 v New York City, ale vyrůstal mezi Providencí (Rhode Island) a hlavním městem. Jazzový pianista, klávesista, skladatel a producent Marc Cary je absolventem světově proslulé Duke Ellington School for the Arts, semeništěm profesionálů jako Dave Chappelle, Wallace Roney, Denyce Graves a Meshell Ndegeocello, s kterými Cary jamoval ve školním orchestru.
Caryho první sólového album „For the Love of Abbey “(2013) je možná jeho nejintimnější. Zahrnuje 10 písní Abbey Lincoln a tři jeho vlastní skladby k její poctě. Cary kouzlí mihotající se nadčasovou auru, která prozrazuje duchovní a umělecká ponaučení, které mu zesnulá Abbey poskytla. „Chodil jsem k ní domů a sledoval, jak hrála a zpívala tyhle songy”, vzpomíná Cary. „Ať hrála jakoukoliv píseň, byla vždy velmi minimalistická. Možná nápěv a pár dalších not. Tak to slyšela, a já jsem vždycky musel na to myslet, když jsem hrál. Na sólovém disku jsem si dal za úkol uplatnit její pohled na prostou melodii plnou pohody v mezích bohatých zásob pianistické harmonie.” Kritici se shodují, že Cary dosáhl pozoruhodné vyváženosti. JazzTimes nazvaly album „dojemným milostným dopisem jeho mentorce.” CriticalJazz.com mu dal rekordních pět hvězdiček a argumentoval, že „úspěšně transformuje dílo jeho přítelkyně a mentorky v osobní sdělení hlubokého duchovního a emocionálního obsahu.”
Na jeho recitálu bychom měli slyšet zčásti toto album a zčásti jeho nové skladby.